Werkstukken
de airbus a380

 

Makers

De Airbus A380 is het grootste passagiersvliegtuig van de wereld. Het is een product van het Europese bedrijf “ Airbus “. Het vliegtuig beschikt over 2 verdiepingen. Op de ondersteverdieping kunnen 555 mensen en  als je de bovenste verdieping mee telt kunnen er in totaal 853 mensen mee. Op 15 juli 2010 kwam de A380 op Schiphol. Het vliegtuig vertrok de zelfde dag weer naar een andere bestemming. De A380 heeft niet het allergrootste laadruim, er is een vliegtuig met een groter laadruim dat is de Antonov An-225. Airbus begon zijn ontwikkeling met een groot verkeersvliegtuig in de jaren ’90. Airbus maakte eerst de A3XX. Er werden verschillende designs gemaakt en ook hele rare. Daar zijn ze 3 jaar mee bezig geweest van 1997 tot 2000. Uiteindelijk werd het een dubbeldeksvliegtuig.  19 December stemde de beheerraad in voor het bouwen van de A3XX voor 8.8 miljard maar dan onder een andere naam de Airbus A380.

Uiteindelijk waren de kosten 11 miljard. Eerst werden er 5 A380’s gebouwd om te testen en te demonstreren.  Op 18 januari 2005 werd het vliegtuig officieel gepresenteerd in de Franse stad Toulouse met ongeveer 5000 toeschouwers waaronder ook 4 regeringsleiders.

De eerste leveringen  waren eigenlijk eind 2006 gepland maar door problemen met de productiecapaciteit en de bekabeling van het vliegtuig is dit met een half jaar tot een jaar uitgesteld. Op 15 oktober 2007 werd aan Singapore Airlines de eerste A380 geleverd. 11 Januari 2008 het tweede toestel en op 11 maart 2008 het derde toestel.

Emirates is de tweede maatschappij die met de A380 vluchten maakte met passagiers. 28 Juli 2008 werd bij hun de eerste A380 afgeleverd. Vanaf 1 september startte er commerciële vluchtten tussen Dubai en New York. Qantas is de derde maatschappij die de A380 ging gebruiken. 19 September 2008 werd bij hun de eerste A380 afgeleverd. 20 Oktober startte de A380 met commerciële vluchten tussen Melbourne en Los Angeles. Op 24 oktober werd het tweede toestel afgeleverd bij Emirates. Daardoor kunnen ze dubbel zo snel zijn tussen Dubai en New York. Uiteindelijk werden er in 2008 12 toestellen geleverd: 5 aan Singapore Airlines, 4 aan Emirates en 3 aan Qantas. Airbus leverde in 2009 10 toestellen en in 2010 18 A 380’s.

Om uit de kosten te komen moet Airbus 420 toestellen verkopen. Tot nu zijn er 244 bestellingen en zijn er daarvan 42 afgeleverd. Emirates is tot nu toe de grootste klant met 90 bestellingen. Emirates heeft er ook al 15 in dienst.

 

Onderdelen en de reis ervan

Airbus wou net als andere vliegtuigen de Airbus A380 ook in Toulouse in elkaar te zetten. Alleen er was een probleem, de Beluga’s (Actieschip van de milieuorganisatie Greenpeace) waren niet groot genoeg om de onderdelen van de Airbus A380 te vervoeren. Er was een mogelijkheid om alle fabrieken en bedrijven die bij de ontwikkeling hoorden bij elkaar onder te brengen. Maar daar heeft Airbus niet voor gekozen. Ze gingen de onderdelen vervoeren per vrachtwagen, per schip en per vliegtuig. Het achterste deel van het voorste deel van de romp en nog een ander groot stuk van de romp wordt gemaakt in Duitsland. Dit  in de belangrijkste Airbus fabriek namelijk Hamburg/Finkenwerder. De verschillende onderdelen komen van fabrieken die in de buurt liggen van Nordenham en Stade. Het staartvlak wat zorgt voor het evenwicht wordt voor een deel gemaakt van Carbon Fibre samengevoegd met met plastic (CFRP : Carbon Fibre Reinforced plastic ). De leading Edge wordt voor een groot deel van  GFRP: ( Glass Fibre Reinforced Plastic ) en Glare  ( composiet materiaal ) gemaakt. Deze worden voor alle Airbus toestellen in Duitsland gemaakt, maar voor de A380 wordt deze in Puerto Real in Spanje gemaakt en naar Toulouse gevlogen nadat het in Hamburg geschilderd is. De verschillende delen worden in een grote werkhal in elkaar gezet. Deze hal is 230 meter lang en 20 meter breed en 25 meter hoog. Deze hal wordt ook wel de Major Component Assembly Facility ( Building 260 )op Finkenwerker genoemd De onderdelen van de romp, deel 13, 15, 18, 19. 13, 18 en 19 zijn de achterste stukken van de romp. Nummer 15 is een deel dat verder naar voren ligt. Deze onderdelen worden in Building 260 in elkaar gezet. De lengte verschilt van 5,1 tot 22,8. Als ze in elkaar zijn gezet worden ze naar de haven gebracht. Daar wordt het op twee speciale schepen geladen de zogenaamde Ro-Ro schepen, dat staat voor Roll-on, Roll-of.

Het schip vaart richting het Verenigd Koninkrijk om daar de onderdelen van de vleugel op te halen. In de Airbus fabriek van Brougton in het Verenigd Koninkrijk wordt de vleugel in elkaar gezet. Deze vleugel is 45 meter lang en bestaat uit 32000 onderdelen!!!  Het gebouw waar het gebouwd wordt wordt ook wel “West Factory” genoemd. Nadat de vleugels in elkaar zijn gezet wordt de vleugel via de weg naar de rivier de “Dee” gebracht. Hier wordt het op een grote boot geladen die 24 km over de rivier naar het plaatsje Monstyn brengt. Vanaf daar gaat een Ro-Ro schip verder met de vleugel en brengt de vleugel naar Frankrijk. De vleugels van andere Airbustoestellen worden ook in Brougton gemaakt maar gaan per vliegtuig naar Toulouse.  

De volgende plaats in de reis van de A380 is  Saint Nazaire. Hier worden onderdelen van de neus samengevoegd met onderdelen van de romp. De neus wordt zelf in Méaulte gemaakt.  De wingbox, het stuk waar de vleugels aan de romp komen te zitten, wordt in Nantes gemaakt en wordt via de weg naar Saint Nazaire gebracht. Als alles in elkaar is gezet wordt het weer op een Ro-Ro schip gezet en dan gaat het naar Pauillac.

 

Pauillac is een plaats dat dicht bij Bordeaux ligt. Hier worden alle delen uit de Ro-Ro op kleinere schepen geplaatst en over de rivier de Garonne 95 kilometer rivieropwaarts gebracht. In Pauillac komt het laatste deel van de onderdelen aan onder andere het staartstuk. Deze stukken worden ook op een kleiner schip geladen. De schepen zijn zo ontworpen dat ze goed kunnen sturen met weinig diepgang. Ze kunnen dan ook makkelijk onder lage bruggen en zijn ze niet erg afhankelijk van eb of vloed. Ook al is het schip nog zo goed in diepgang sturen er is één brug waar ze alleen bij eb onderdoor kunnen dat is de brug bij Bordeaux. Een schip kan 2 romponderdelen vervoeren en 1 staartstuk, of 1 vleugel. Er moet 4 keer worden gevaren voordat ze alle onderdelen hebben voor een toestel.

 

Als alle onderdelen in Langon zijn worden ze overgebracht op speciale vrachtwagens. Vanaf daar begint een 240 kilometer lange reis naar Toulouse. Deze tocht duurt 3 dagen en de vrachtwagens rijden alleen als het rustig is.

 

Airbus leverde in 2008 in totaal 10 A380’s af en hier waren ook 10 convoy’ s voor nodig. Een convoy bestaat uit 6 grote vrachtwagens, 3 wagens met de romp ( neus- middenstuk- achterstuk ). 2 Vrachtwagens vervoeren de vleugels en 1 vrachtwagens vervoerd het staartstuk. Het landingsgestel en de motoren worden apart naar Toulouse gebracht.

Wegen worden afgesloten en op de route komen ze geen bruggen voorbij en ook geen elektriciteits- en telefoonkabels. Op sommige plekken zijn zelfs extra stukken weg aangelegd. Als alle onderdelen zijn samengevoegd wordt er minstens één testvlucht gedaan voordat het vliegtuig op Hamburg Finkenwerder wordt afgeleverd. Hier wordt het interieur geplaatst.

 Qantas kreeg op 4 november 2010 kort na het opstijgen bij Singapore grote problemen met de motor. Er vielen stukken van de motor en gondel af. Die onderdelen vielen op  Batam een eiland in Indonesië. Qantas hield toen maar de A380 aan de grond. De oorzaak was dat er een lekkende olieleiding was bij de Roll-Royce Trent 900 motoren. Later bleek dat hetzelfde probleem ook bij andere A380´s werd ontdekt. Na reparaties en aanpassingen ging na een paar weken de eerste Qantas A380´s de lucht in. Toestellen die met een GP7200 motor zijn uitgerust hebben geen last van dit probleem.

De Nederlandse industrie levert een belangrijke bijdrage aan de Airbus A380. Namelijk TU Delft heeft het constructiemateriaal ontwikkeld met de naam GLARE (Glass Reinforced Aluminum). Het bestaat uit afwisselende, op elkaar gelijmde laagjes aluminum en glasvezel, een soort multiplex. Voordelen zijn dat het lichter is en beter bestand is tegen scheuren. Bij de A380 wordt GLARE ook gebruikt bij de huid, het bovenste van de romp. Het wordt gemaakt bij Stork Aerospace in Papendrecht, daar zat vroegere Fokker.

Grootte

De Airbus A380 is een megagroot vliegtuig met een lengte van 72.72 meter, de hoogte is 24.09 meter, spanwijdte is 79.75 meter.

De A380 heeft ook 2 verdiepingen, de lengte van het hoofddek is 49.90 meter en de breedte is 6.54 meter en van het bovendek is de lengte 44.93 meter en de breedte is 5,80 meter. De breedte van de romp is 7.14 meter. In de derde klasse kunnen 525 mensen maar in heel het vliegtuig kunnen maximaal 853 mensen mee. Je kunt met een volle tank 15400 kilometer vliegen.  Het maximale startgewicht is 560 ton, het maximale gewicht bij het landen is 386 ton, het maximale gewicht zonder brandstof is 361 ton en de maximale liters brandstof in het vliegtuig zijn 320.000 liters. De voordelen van het vliegen met de Airbus A380 zijn: kostenbesparing en gunstiger voor het milieu. Er kunnen meer mensen mee in zo’n vliegtuig daarom verkopen ze meer tickers en hebben ze meer winst.

Omdat er meer mensen mee kunnen zijn er minder vluchten en dus beter voor het milieu, de A380 is het milieuvriendelijkste vliegtuig dat er is maar dan moeten er wel 800 mensen in zitten anders is het net wat minder gunstig.

 

De stoelstelling beneden in het vliegtuig is 3-4-3 en boven in het vliegtuig is de stoelenindeling 2-4-2, op beide verdiepingen zijn er dus 2 gangpaden. De A380 produceert 50% minder lawaai dan de Boeing 747 en de luchtdruk is ook hoger dan gemiddeld. Het is vergelijken met een hoogte van 1500 tot 2400 meter. De uitwerking van deze aspecten zouden de vermoeidheid van de passagiers kunnen verminderen.

 

Cockpit

Airbus gebruikt bij de A380 een soortgelijke lay-out, procedures en rijgedrag net als andere Airbus vliegtuigen, om kosten te besparen voor een extra opleiding van piloten. De A380 heeft een betere glass cockpit ( dit is een cockpit met instrumenten die uitgerust zijn met elektronische  displays ). Een gewone cockpit geeft informatie door mechanische meters, een glass cockpit gebruikt displays door Flight Management Systems, ( dat is een gespecialiseerd computersysteem dat taken automatiseert ) en een Fly-By-Wire systeem dat betekent dat de bewegingen van de vlucht controles worden omgezet in elektrische signalen door draden die weer verbonden zijn met een side-stick, een soort joystick.

 

De verbeterde displays van de cockpit bevat acht 15 bij 20 cm dunne platte elektrische displays die allemaal op elkaar lijken en verwisselbaar met elkaar zijn: 2 instrumenten waar je de vlucht informatie kan aflezen en 2 navigatiesystemen displays, 1 motorparameter, 1 om het systeem weer te geven en 2 multifunctionele  displays ( klein scherm in een vliegtuig omringd door meerdere knoppen die gebruikt kunnen worden om informatie te tonen aan de piloot ). Deze displays zijn nieuw bij de A380. Het vluchtmanagement systeem omvat qwerty-toetsenborden en trackballs.

Verkochte A380 vliegtuigen


Kopers

In Dienst

Bestellingen

Opties

Afleveringen

Motoren

Air Austral

2014

2

 

 

Engine Alliance GP7000

Air France-KLM

2009

12

3

4

Engine Alliance GP7000

Asiana Airlines

2014

6

 

 

Engine Alliance GP7000

British Airlines

2013

12

7

 

Rolls-Royce Trent 900

China Southern Airlines

2011

5

 

 

Rolls-Royce Trent 900

Emirates

2008

90

 

15

Engine Alliance GP7000

Etihad Airways

2013

10

5

 

Engine Alliance GP7000

ILFC

2014

10

10

 

Engine Alliance GP7000

Kingfisher Airlines

2016

5

5

 

 

Korean Air

2011

10

 

 

Engine Alliance GP7000

Lufthansa

2010

15

5

5

Rolls-Royce Trent 900

Malaysia Airlines

2012

6

 

 

Rolls-Royce Trent 900

Qantas

2008

20

4

9

Rolls-Royce Trent 900

Qatar Airways

2012

5

2

 

 

Singapore Airlines

2007

19

6

11

Rolls-Royce Trent 900

Prins Al-Walid

2012

1

 

 

Rolls-Royce Trent 900

Skymark Airlines

2014

4

2

 

 

Virgin Atlantic

2015

6

6

 

Rolls-Royce Trent 900

Thai Airways

International

2012

6

 

 

Rolls-Royce Trent 900

 

Niet bij alle maatschappijen is het duidelijk wat voor motor ze willen.

De meeste maatschappijen kiezen voor de Airbus A380 omdat het het meest eco-efficiënte passagiers vliegtuig ter wereld is.

Een van de eerste vluchten waren heel erg duur. De eerste klasse is niet het goedkoopste dat er is. Het toptarief tussen Frankfurt en New York is ongeveer 8000,- euro per persoon. Bij de tweede klasse 4000 á 5000,-  duizend euro en de derde klasse is 1000,- euro per persoon. 

De prijzen van een Airbus A380 zijn gevarieerd tussen de 275 miljoen en de 360 miljoen op internet. De prijzen verschillen omdat de luxe anders is.

 

Weetjes

*De hoogte van een Airbus A380 is ongeveer even hoog als 7 verdiepingen van een huis.

*Een Australische zakenman betaalde voor 2 tickets 70.000 euro. Voor een vlucht van Singapore naar Sydney. Deze tickets heeft hij gekocht bij een vliegtuigmaatschappij.

*De Russische miljardair Roman Abramovitch heeft een Airbus A380 gekocht voor eigen gebruik.

*De doorsnede van de motor ( Airbus A380 ) is even groot als de romp van een Airbus A320.


*Eerst heette de A380 de A3XX maar die naam veranderde in de A380, waarbij de 8 het dubbele passagiersdek symboliseert.

*Nederlandse vliegtuigmaatschappijen hebben tot nu nog geen A380 besteld, KLM vindt het vliegtuig te groot.

* De tickets voor de eerste commerciële vlucht van de A380 , gekocht op de veilingsite eBay,  zijn voor bijna een miljoen euro verkocht. Alle passagiers die mee hebben gevlogen op deze eerste vlucht hebben een gepersonaliseerd certificaat gekregen. De opbrengst van deze veiling is naar een goed doel gegaan waaronder Artsen Zonder Grenzen.

* Om rekening te houden met de luchtwervelingen die veroorzaakt worden moet er bij het opstijgen en landen altijd een bepaalde afstand tussen opeenvolgende vliegtuigen zitten. Voor  de A380 geldt dat een andere A380 7.4 kilometer afstand moet houden.  Voor een ander groot vliegtuig is dat 11 kilometer, voor een gemiddeld vliegtuig 13 kilometer en 15 kilometer afstand voor kleine toestellen.